عنوان پایان نامه: مبانی و اصول الگوگیری در آیات و روایات
عنوان پایان نامه: مبانی و اصول الگو گیری در آيات و روايات
استاد داور : حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد روحی
استاد راهنما: سركار خانم صفري
محقق: هاجر اصلاني
شهريور 1391
چكيده
موضوع تربیت والگوی تربیتی از مباحث علوم انسانی ، قرآنی ، اجتماعی ، روان شناسی و … می باشد که با دیدگاه قرآنی به آن پرداخته شده است . همواره بشر در رفتار فردي و اجتماعي خود، از محيط و انسانهاي ديگر الگوپذير بوده است.انسان مستعد اتصاف به همه کمالات است امّا وصول به آنها در گروي تربيت صحيح و انتخاب الگوهاي شايسته مي باشدکه این روش بر محور الگودهی و ارایه نمونه های عینی و عملی استوار است بنابراين الگوها، گاه به دليل برخورداري از ويژگي هايي ارزنده مي توانند راهنماي خوبي فرا روي زندگي انسان ها باشند.زیرابهره گیری از الگوهای قرانی نقش بسیارمهم در جهت گیری عقلانی احساسات داردازسویی عواطف انسان عامل مهم بروز رفتار و تمایلات افراد در موقعیت های مختلف است ازسوی دیگر مهمترین ابزار معرفت تعقل و تفکر صحیح است ، عاطفه باید از عقل و افکار سازنده و عمیق الهام بگیرد نه اینکه مبتنی بر احساس سطحی و زود گذر باشداین مسئله در الگوهای قرآنی مانند : حضرت يوسف به عنوان الگوي مقاومت پذيري در برابر شهوت جنسي،حضرت اسماعيل نماد تسليم امر خدا، حضرت ايوب اسوه صبر و تحمل،حضرت مريم و همسر فرعون الگوي زنان مومنه مشهود است .نظر به هجمه های همه جانبه فرهنگی و ضرورت بازبینی ابعاد تربیتی از منابع اصیل و بی واسطه قرآنی الگو گیری از این منابع نیاز امروزه جامعه اسلامی می باشد.
این تحقیق باهدف کاربردی به روش توصیفی- تحلیلی و جمع آوری مطالب به صورت متنی و کتابخانه ای است که در سه فصل تنظیم گردیده است.
با بررسي ابعاد گوناگون مبانی و اصول الگو گیری ميتوان ادعا کرد: الگوهاي قرآنی ميتوانند ما را براي دستيابي به حيات طيبه در رفتارهاي فردي و اجتماعي در ابعاد گوناگون بهترین رهنمون باشند. ثمربخشي و کارامدي هر روش، به رعايت و به کارگيري مبانی ،اصول و قواعدي بستگي دارد. این اصول برخواسته از مبانی شناختی ، اعتقادی ، عاطفی ، اخلاقی ،عبادی و اجتماعی می باشد،این قواعد گاه جنبه عمومي دارد که رعايت آن در تمام روش ها لازم و ضروري است و گاه قواعد خاصي نيز داشته باشد که در پرتو رعايت آن ها مفيد و نتيجه بخش مي گردد.
کليدواژهها:تربيت الگو ، تربیت دینی، روش الگویی.