دلنوشته ای در باب کتاب
آدم ها مثل کتابند:
از روی بعضی ها باید مشق نوشت و آموخت
از روی بعضی ها باید جریمه نوشت و عبرت گرفت
بعضی ها را باید نخوانده کنار گذاشت
و بعضی ها را باید چند بار خواند تا معنیشان را فهمید…
آدم ها مثل کتابند:
از روی بعضی ها باید مشق نوشت و آموخت
از روی بعضی ها باید جریمه نوشت و عبرت گرفت
بعضی ها را باید نخوانده کنار گذاشت
و بعضی ها را باید چند بار خواند تا معنیشان را فهمید…
امروز کتاب خوانی و علم آموزی نه تنها یک وظیفه ملی، که یک واجب دینی است. از همه بیشتر، جوانان و نوجوانان باید احساس وظیفه کنند، اگر چه آن گاه که انس با کتاب رواج یابد، کتابخوانی نه یک تکلیف، که یک کار شیرین و یک نیاز تعلل ناپذیر و یک وسیله برای آراستن شخصیت خودش تلقی خواهد شد، و نه تنها جوانان، که همه نسلها و قشرها به دلخواه و شوق بدان رو خواهند آورد.
«امام خامنه ای»
1- خواندن بدون نوشتن: اين روش مطالعه نادرست است. مطالعه فرآيندي فعال و پويا است و براي نيل به اين هدف بايد از تمام حواس خود براي درک صحيح مطالب استفاده کرد.
2- خط کشيدن زير نکات مهم: اين روش شايد نسبت به روش قبلي بهتر باشد ولي روش کاملي براي مطالعه نيست چرا که در اين روش، بعضي افراد به جاي آنکه تمرکز و توجه بر روي يادگيري و درک مطالب داشته باشند ذهنشان معطوف به خط کشيدن روي نکات مهم مي شود.
3- حاشيه نويسي: اين روش نسبت به دو روش قبلي بهتر است ولي مي تواند براي يادگيري مطالبي که از اهميت چنداني برخوردار نيستند مورد استفاده قرار گيرد.
4- خلاصه نويسي: در اين روش دانش آموز مطالب را مي خوانيد و آنچه را درک کرده است بصورت خلاصه بر روي دفتري يادداشت مي کنيد که اين روش براي مطالعه مناسب است و از روشهاي قبلي بهتر است.
5- کليدبرداري: کليدبرداري روشي بسيار مناسب براي خواندن و نوشتن نکات مهم است. در اين روش دانش آموز پس از درک مطلب، بصورت کليدي نکات مهم را يادداشت مي کند و در واقع کلمه کليدي، کوتاهترين و راحت ترين و بهترين و پرمعني ترين کلمه اي است که با ديدن آن، مفهوم جمله تداعي شده و به خاطر آورده مي شود.
6- خلاقيت و طرح شبکه اي مغز: اين روش بهترين شيوه براي يادگيري خصوصاً فراگيري مطالب درسي است. در اين روش دانش آموز مطالب را مي خواند، پس از درک حقيقي آنها نکات مهم را به زبان خود( و نه بصورت جملات کتابي ) و بصورت کليدي يادداشت مي کند و سپس کلمات کليدي را بر روي طرح شبکه اي مغز مي نويسد (در واقع نوشته هاي خود را به بهترين شکل ممکن سازماندهي کرده و نکات اصلي و فرعي را مشخص مي کند) تا در دفعات بعد به جاي دوباره خواني کتاب، فقط به طرح شبکه اي توليد شده مراجعه کرده و با ديدن کلمات کليدي نوشته شده بر روي طرح شبکه اي مغز آنها را خيلي سريع مرور کند. اين روش درصد موفقيت تحصيلي دانش آموزان را تا حدود بسيار زيادي افزايش مي دهد و درس خواندن را بسيار آسان مي کند و بازده مطالب را افزايش مي دهد.
عنوان پایان نامه: آسیب شناسی شیوههای تربیت دینی فرزند در هفت سال دوم زندگی (14-7 سال) و راهکارهای مقابله با آن از دیدگاه آیات و روایات اسلامی
استاد داور : حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای رضایی
استاد راهنما
سركار خانم لطیفی
محقق
زهرا زارعی تورانی
تابستان 95
چکیده
تربیت دینی در واقع عمل به قواعد و قوانین به شکل صحیح و آموزش ارائهی درست دین به نونهالان میباشد.
تحقیق پایانی حاضر در صدد است به بررسی آسیب و موانعی که اختلال درامر تربیت دینی ایجاد میکند و نیز راهکارهای مناسب مقابله با آنها پرداخته تا به واسطه ی آن سطح شناختی و معرفتی والدین و مربیان ارتقاء یافته و شیوهی تامل صحیح با نونهالان هفت تا چهارده ساله را نیک بیاموزند تا از معضلات پیچیدهای که در زندگی خیلی از افراد پیش آمده و سرانجامهای شومی برای آنها ایجاد کرده است، جلوگیری شود و از تجربهی دیگران عبرت گرفته و با بصیرت کافی بستر رشد و تربیت نوجوانان را در حد بلوغ و بحران هویت هستند، فراهم نماید.
روش تحقیق در این نوشتار توصیفی-تحلیلی بوده و با هدف بنیادی، و جمعآوری اطلاعات به شیوهی متنی و کتابخانهای بوده و در سه فصل تنظیم گشته است.
آسیبهایی که از طرف خانواده بر پیکرهی روح نونهال و نوجوان وارد میشود، عبارتند از: شیوهی تربیتی نادرست در فرهنگ پذیری فرزندان اعم از سخت گیرانه و سهل گیرانه
آسیبهایی که از جانب مربیان و متولیان امور پرورشی به فرزندان این سرزمین وارد میشود، عبارتند از: تعجیل در تربیت، تربیت سطحی و زود گذر، استفاده از روشهای منفعلانه و ایستا و … .
آسیبهایی که ارمغان فناوری روز میباشد، شبکههای اجتماعی و تولیدات مضر و منفی که بر روح و جسم کودک و نوجوان تأثیرات نامطلوب وی غیرقابل جبران دارد، عبارتند از: ترویج بدعت خرافه گرایی و عرفانهای دروغین، تأثیرپذیری از فرهنگ صهیونیزم، جدایی از فرهنگ مهدویت و انتظار و … .
و راهکارها و شیوههای پیشنهادی جهت بهبود وضع موجود و بسترسازی برای ایصال به وضعیت مطلوب عبارتند از: راهکارهای مقابله با آسیبهای خانواده،معلمان، مربیان، رسانهها و فضای مجازی، راههای تربیت کودک از دیدگاه اهل بیت عصمت (علیهم السلام)، اصول آموزش مفاهیم دینی و … .
کلید واژگان: آسیب شناسی، تربیت، تربیت دینی، دین
با عرض تبریک به مناسبت فرارسیدن اعیاد شعبانیه
جلسه دفاعیه 5 نفر از طلاب این مدرسه در تاریخ 29/2/95 روز دوشنبه با حضور حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر رضایی ( استاد داور ) برگزار
می شود.
از کلیه علاقه مندان جهت شرکت در این جلسه دعوت به عمل می آید.
مسؤول روابط عمومی سپاه کربلای مازندران گفت: 13 رزمنده سپاه کربلای مازندران در دفاع از حرم اهل بیت(ع) به شهادت رسیدند و 21 نفر دیگر نیز به درجه جانبازی نائل آمدند.
حسینعلی رضایی در گفتوگو با فارس اظهار کرد: 13 نفر از مستشاران سپاه کربلای مازندران در دفاع از حرم اهل بیت(ع) به شهادت رسیدند و 21 نفر دیگر به درجه جانبازی نائل آمدند.
اسامی این شهدا عبارتند از :
1- یدالله قنبری ازبهشهر
2- محمود دادمهر ازساری
3- سیدجواد اسدی از ساری
4- حسین مشتاقی از نکا
5- رحیم کابلی از بهشهر
6- محمد بلباسی از قائمشهر
7- سیدرضا طاهر از بابل
8- علی عابدینی از فریدونکنار
9- علیرضا بریری از بابلسر
10- علی جمشیدی از نور
11- رضا حاجیزاده از آمل
12-حسن رجائی فر از بابل
13- سعید کمالی از ساری
شهادت عطیه ای است الهی که خداوند منّان به خاصّان درگاه خود عنایت می کند و گاهی نیز با علائمی، پیش از شهادت، هم به شخص مژده می دهد و هم مقام آن شهید را برای بازماندگان روشن می کند. شهید مطهری یکی از شهدای بزرگ تاریخ انقلاب اسلامی (و حتی می توان گفت تاریخ اسلام) محسوب می شود که او نیز پیش از شهادت، مژده آن را دریافته بود.
آیت الله موسوی اردبیلی در سال 1361 در مصاحبه ای نقل نموده اند: «روز اول عید بود که به منزل ایشان [شهید مطهری] رفته بودیم. خانم مطهری صحبت می کرد و می گفت که دو شب قبل از شهادتش، ایشان برخاست برای نماز شب و آن شب زودتر از شب های قبل برخاسته بود.
قبل از برخاستن دائم پاهایش را می زد به زمین. من به صدای پای ایشان بیدار شدم. یک حالت خاصی در او دیدم. پرسیدم چیست؟ گفت من الآن خواب عجیبی دیدم، دیدم که من و امام دو تایی در مسجد الحرام هستیم و درِ بیت شریف باز شد، پیغمبر از آنجا آمد پایین و آمد طرف من و مرا بوسید.
من خدمت امام بودم، قدری دست پاچه شدم و گفتم: یا رسول الله ایشان فرزند شما هستند، پسر شما هستند. حضرت فرمود بله، و رفت طرف امام و امام را نوازش کرد و امام را بوسید و مجدداً برگشت به طرف من و لب هایش را روی لب های من گذاشت و الآن من گرمی لب های پیغمبر را روی لب هایم احساس می کنم.
خانم مطهری گفتند: من به ایشان گفتم که این خواب را چطور توجیه می کنید؟ ایشان جواب داد: یک تغییر بسیار بزرگی در زندگی من به وجود می آید.»
(ویژه نامه شهادت شهید مطهری، روزنامه جمهوری اسلامی، 12/2/1361)
دکتر مجتبی مطهری (فرزند استاد شهید) هم در همین رابطه گفته اند: «در قم به دیدن امام (رضوان الله علیه) رفتیم. چشم هایشان پر از اشک بود. تازه جنازه را دفن کرده بودیم که حاج احمد آقا دنبال ما آمدند و گفتند که امام (رضوان الله علیه) منتظر شما هستند. مادر هم بودند.
… مادرم خوابی را که پدرم دیده بودند نقل کردند و آن هم خوابی بود که در آن امام (رضوان الله علیه) و پدر به حضور پیامبر (صلی الله علیه و آله) رسیده بودند.
… امام (رضوان الله علیه) به هیچ وجه توصیفی که در مورد خودشان بود تکرار نکردند و گفتند: “این خواب از عالم بالاست و پیامبراز عالم بالا خبر داده اند.» … مادر گفتند که پدر همیشه در روضه امام حسین (علیه السلام) بی تاب می شدند و آرزوی شهادت داشتند و امام گفتند: مطمئن باشید که خواب پیامبر (صلی الله علیه و آله) نشانه استجابت دعای ایشان است.»
(استاد مطهری از نگاه خانواده، انتشارات صدرا، صفحات 21 و 22)
و این چنین است حکایت مردی از تبار «رجالٌ صَدَقوا ما عاهَدوا اللهَ علیه …»
عنوان پایان نامه: ویژگی های زن منتظر از منظر آیات و روایات
استاد راهنما: سركار خانم فاطمه خدابنده لو
استاد داور: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای علی اکبر رضايی
پژوهشگر: فروغ رنجبریان
اسفند1394
چکیده
تحقیق حاضر پیرامون ویژگی های زن منتظر می باشد که با رویکرد قرانی (تفسیری) و روایی به آن پرداخته شده است .انتظار نسبت به ظهور امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به عنوان محور هستی و واسطه همه فیوضات الهی، روح امید و نشاط و پویایی را در جامعه می دمد و آثار تربیتی جدی در اصلاح و خودسازی مردم بر جای خواهد گذارد. انتظار صحیح، معنایی جز بی تفاوت نبودن و تلاش در جهت رسیدن به هدف مورد نظر است. در روایات آماده شدن افراد جامعه برای پذیرش حکومت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به عنوان یکی از نشانه های ظهور ذکر شده است . از طرفی زن با تربیت خود برای پذیرش و باور مهدویت در راستای نقش مادری در نسل آینده و تأثیر گذاری بر همسر خود می تواند نقش مهمی را ایفا کند در قرآن کریم و روایات ائمه معصومین (علیهم السلام) این گروه از زنان معرفی و ویژگی های آنان در آیات مختلف بیان شده است. بنابراین با توجّه به اهمیّتی که مسئله شناخت انتظار و منتظر واقعی در آخر الزمان وجود دارد بررسی این صفات و شناخت آنان باعث توجه و تذکر بانوان نسبت به اعمال و رفتار خود شده تا با درونی کردن این خصوصیات جزو یاران امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) گردند.تحقیقاتی پیرامون موضوع همچون زن منتظرو منتظر پروری نوشته سرکار خانم معین الاسلام و آقای علی غلامی که در بیشتر نوشته ها ویژگی ها زن منتظر ازلحاظ اجتماعی،اقصادی وسیاسی بررسی گشته است وتفاوتی که این تحقیق داردبه ویژگی های زن منتظر از بِعد فردی واجتماعی در قران و روایات مورد بررسی وتحقیق قرار گرفته است ودرخلال بحث نمونه های قرانی وروایی ذکر گشته.
روش تحقیق با هدف بنیادی به صورت توصیفی- تحلیلی و جمع آوری اطلاعات متنی و کتاب خانه ای است که در سه فصل تنظیم شده است. زن منتظر در ابعاد مختلف فردی و اجتماعی دارای ویژگی هایی است که آنان را از زنان دیگر جدا نموده است . زنان وارسته و پارسایی که می خواهند در وادی انتظار قرار بگیرند باید از مرتبه ایمان زبانی به قلبی صعود کنند. زنان با ایمان و پرهیزگار مهدوی به داشتن صبر واقف اند که صبر به عنوان یک عامل حیات معنوی در هیچ یک از برهه یی از زندگی خود از آن بی نیاز نیستند.این زنان نسبت به خود و همسرانشان عفیف و دارای روحیه شهادت طلبی و ترویج و حمایت از آن در جامعه آخرالزمان هستند. در قرآن کریم و روایات اهل بیت (علیهم السلام) مصادیق فراوانی از آنان از جمله حضرت مریم،حضرت خدیجه ، حضرت آسیه ، سمیه همسر فرعون (علیم السلام) ، صیانه ، قنواء معرفی شده اند.
کلید واژه ها : زن ، انتظار، منتظر، زن منتظر.
«تلنـــــــگـــری به خودم»
ستاره های غربی مسلمان می شوند و زنان ما غربی!
نـــــــکنـــــــد روزی برسد که نـــــــهی از منـــــــکر کنــــند
زنـــــــان بی حجاب ایــــــران را زنـــــــان با حجاب غـــــــربی !