عنوان پایان نامه: آسیب شناسی شیوههای تربیت دینی فرزند در هفت سال دوم زندگی (14-7 سال) و راهکارهای مقابله با آن از دیدگاه آیات و روایات اسلامی
عنوان پایان نامه: آسیب شناسی شیوههای تربیت دینی فرزند در هفت سال دوم زندگی (14-7 سال) و راهکارهای مقابله با آن از دیدگاه آیات و روایات اسلامی
استاد داور : حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای رضایی
استاد راهنما
سركار خانم لطیفی
محقق
زهرا زارعی تورانی
تابستان 95
چکیده
تربیت دینی در واقع عمل به قواعد و قوانین به شکل صحیح و آموزش ارائهی درست دین به نونهالان میباشد.
تحقیق پایانی حاضر در صدد است به بررسی آسیب و موانعی که اختلال درامر تربیت دینی ایجاد میکند و نیز راهکارهای مناسب مقابله با آنها پرداخته تا به واسطه ی آن سطح شناختی و معرفتی والدین و مربیان ارتقاء یافته و شیوهی تامل صحیح با نونهالان هفت تا چهارده ساله را نیک بیاموزند تا از معضلات پیچیدهای که در زندگی خیلی از افراد پیش آمده و سرانجامهای شومی برای آنها ایجاد کرده است، جلوگیری شود و از تجربهی دیگران عبرت گرفته و با بصیرت کافی بستر رشد و تربیت نوجوانان را در حد بلوغ و بحران هویت هستند، فراهم نماید.
روش تحقیق در این نوشتار توصیفی-تحلیلی بوده و با هدف بنیادی، و جمعآوری اطلاعات به شیوهی متنی و کتابخانهای بوده و در سه فصل تنظیم گشته است.
آسیبهایی که از طرف خانواده بر پیکرهی روح نونهال و نوجوان وارد میشود، عبارتند از: شیوهی تربیتی نادرست در فرهنگ پذیری فرزندان اعم از سخت گیرانه و سهل گیرانه
آسیبهایی که از جانب مربیان و متولیان امور پرورشی به فرزندان این سرزمین وارد میشود، عبارتند از: تعجیل در تربیت، تربیت سطحی و زود گذر، استفاده از روشهای منفعلانه و ایستا و … .
آسیبهایی که ارمغان فناوری روز میباشد، شبکههای اجتماعی و تولیدات مضر و منفی که بر روح و جسم کودک و نوجوان تأثیرات نامطلوب وی غیرقابل جبران دارد، عبارتند از: ترویج بدعت خرافه گرایی و عرفانهای دروغین، تأثیرپذیری از فرهنگ صهیونیزم، جدایی از فرهنگ مهدویت و انتظار و … .
و راهکارها و شیوههای پیشنهادی جهت بهبود وضع موجود و بسترسازی برای ایصال به وضعیت مطلوب عبارتند از: راهکارهای مقابله با آسیبهای خانواده،معلمان، مربیان، رسانهها و فضای مجازی، راههای تربیت کودک از دیدگاه اهل بیت عصمت (علیهم السلام)، اصول آموزش مفاهیم دینی و … .
کلید واژگان: آسیب شناسی، تربیت، تربیت دینی، دین