عوامل و آثار خیانت در امانت از دیدگاه آیات و روایات
موضوع «عوامل و آثار خیانت در امانت از دیدگاه آیات و روایات» است که میتواند در علوم مختلف تفسیری، اخلاقی، اجتماعی و … قابل بررسی است که در این تحقیق با رویکرد قرآن و روایی به آن پرداخته شده است.
خیانت از مادهی «خَوَنَ» یعنی شخص در آن چه که او را در حفظ آن امین دانستهاند، خیانت ورزد. این واژه در اصطلاح قرآنی کمی تعمیم یافته و شامل مطلق تعدیات انسان از حد و مرز شرعی و تجاوز به حقوق دیگران و عدم رعایت حقوق حقیقی و اعتباری و تکوینی پروردگار یا انسان گردیده است.
روش تحقیق در این نوشتار با هدف بنیادی، به صورت توصیفی-تحلیلی جمع آوری اطلاعات متنی و کتابخانهای است که در 4 فصل تنظیم شده است.
خیانت یکی از مذمومترین صفات ناپسند انسان است که همواره در قرآن و احادیث اهل بیت (علیهم السلام) مورد نکوهش و مذمت قرار گرفته و موکدا از مسلمانان خواسته شده که از آن دوری کنند. از آن جایی که خیانت در امانت باعث سلب اعتماد و در نتیجه موجب اخلال در نظم عمومی زندگی فردی و جامعه میشود لذا ضروری است با آگاهی دادن نسبت به این پدیده، فرهنگ امانت داری در جامعه رواج و در نتیجه امنیت و نظم جامعه برقرار باشد.
خیانت از رذائلی است که آثار شومی در زندگی انسان بر جای میگذارد و نه تنها سبب بدبختی انسان در سرای آخرت میشود بلکه در این دنیا نیز دامن انسان را میگیرد و او را به سوی تباهی سوق میدهد. عوامل بسیاری وجود دارد که باعث میشود انسان مرتکب خیانت در امانت شود. این عوامل در دو بعد درونی و بیرونی قابل تقسیم است. با توجه به بررسیهایی که در قرآن کریم و احادیث معصومین (علیهم السلام) انجام شد، عواملی هم چون دلبستگی به مال و فرزند، خودخواهی، فقر و ظلم، بیتقوایی و … موجب میشود انسان در امانتهایی که به او سپرده شده، خیانت کند.
خیانت در امانت، آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی از جمله خواری در نزد خدا، مرگ بدون دین، دوری از الطاف الهی، رسوایی، بی اعتمادی و … را به دنبال دارد
کلیدواژهها: خیانت، امانت، عوامل، آثارفردی، اجتماعی ، آیات ، روایات