عنوان پایان نامه: عالم ذر از دیدگاه فلاسفه و مفسرین
عنوان پایان نامه: عالم ذر از دیدگاه فلاسفه و مفسرین
استاد داور
حجه الاسلام والمسلمین دکتر روحی
استاد راهنما
سرکار خانم یاوران
محقق
سمیه یاراحمدی
تابستان93
چکیده
تعبیر عالم ذر و خصوصیات آن که مفسران، فلاسفه و متکلمان را به خود مشغول ساخته برگرفته از
آیه 172 سوره اعراف و روایات متعددی است که در این زمینه نقل شده است. هر یک از این افراد در مواجهه با این آیه و روایات مربوط به آن توضیحاتی را ارائه داده اند که به طور کلی به سه دسته تقسیم
می شوند: موافقان عالم ذر، که قائل هستند خداوند در عالمی از انسان میثاق گرفته که تقدم زمانی بر این دنیا دارد و این عهد در گذشته رخ داده است.مخالفان عالم ذر، که معتقد هستند پیمان در همین دنیا توسط انبیاء از انسان ها گرفته می شود و عده ای از ایشان نیز قائل به تمثیل آیه شده اند و عده ای می گویند مراد از عالم ذر همان خداشناسی فطری است. آن چه سبب به وجود آمدن این دو دسته گردیده برداشت اشتباه از آیات و روایات وارده در مورد عالم ذر می باشد. اما گروه سوم که مفسران معاصر هستند به نقل این دو نظریه پرداخته و معتقدند میثاق در عالمی به نام عالم مثال یا ملکوت گرفته شده که تقدم رتبی بر عالم طبیعت دارد و انسان در آن عالم تجرد داشته و با درک و شعور به سوال خداوند پاسخ بلی داده اند، ایشان برای ادعای خود به آیات و روایات و نیز دلایل عقلی استناد می کنند.
کلید واژه: دیدگاه، ذر، عالم، عالم مثال، عالم ذر