عنوان پایان نامه : تبيين مباني،اصول و روشهاي تربيت اجتماعي در اسلام از منظر قران و نهج البلاغه
عنوان پایان نامه : تبيين مباني،اصول و روشهاي تربيت اجتماعي در اسلام از منظر قران و نهج البلاغه
استادداور: سرکارخانم نيکوبرش
استاد راهنما: سرکارخانم معصومه صفري
محقق: زليخا شهبازي
پاييز1388
چکيده
انسان موجودي است برتر از ساير موجودات عالم، با ابزارهاي خارق العاده اي چون عقل و اراده و اختيار. اما همين انسان براي شکوفائي عقل و جهت دهي صحيح به اراده واختيارش، نياز به تعليم وتربيت دارد و به همين دليل تربيت، از اهم مسائل زندگي هر انسان بوده و شکل گیری شخصیت هر انسانی وابسته به تربیت اوست. از سوی دیگر با توجه به این که خداوند انسان را به گونه ای آفریده است که برای رفع نیازهای متعدد خود با اجتماع و در اجتماع زندگی کند لذا می توان گفت که تربیت امری تنها فردی نبودهبلکه جنبه اجتماعی آن نیز دارای اهمیت زیادی می باشد.
نظام تربيت اجتماعي عبارت است از مجموعه انديشه، نظريه و تدابيري که به طور منظم و سازمان يافت، موجبات تعالي جامعه و افراد آن را در زمينه هاي مختلف و در راستاي دستيابي به اهداف فراهم مي آورد. این مجموعه نظریه ها و تدابیر را می توان در قالب مبانی، اصول و روش های تربیت اجتماعی دسته بندی نمود.باید توجه داشت که هر مکتب و اندیشه ای دارای دیدگاه های خاصی بوده و مبانی، اصول و روش های متفاوتی را برای تربیت اجتماعی ارائه می کند، لذا با توجه به این که جامعه ما یک جامعه اسلامی است لذا در این تحقیق سعی شده است تا مبانی، اصول و روش های تربیت اجتماعی متناسب با معیارهای اسلامی از منظر قرآن و نهج البلاغه مورد بررسی و تبیین قرار گیرد. روش تحقیق توصیفی بوده وشيوة جمع آوري اطلاعات به صورت كتاب خانه اي انجام شده است. اين رساله درچهار فصل ارائه شده است.
کليد واژه:تربیت،مبانی،اصول،روش