عنوان پایان نامه: آثار تربیتی قصه پردازی در قرآن
عنوان پایان نامه: آثار تربیتی قصه پردازی در قرآن استاد داور : حجه الاسلام والمسلمین دکتر محمد روحی استاد راهنما: سرکار خانم معصومه صفر محقق: شروین بنیادداری تابستان1392 چکیده قرآن کلام الهی و معجزه ی نبی اکرم است که هدایت و راهنمایی انسان را به عهده داشته است هدف اصلی قصه پردازی در قرآن نیزعبور دادن انسان از گذرگاه های تاریک ورساندن او به سرزمین روشنایی و هدایت است با توجه به اینکه مواعظ دینی و پندهای اخلاقی در قالب داستان و حکایت بیشترین تاثیر و نفوذ را بر روح و روان مخاطبین به جامی گذارد،داستان های قرآنی با بیان الگوها به انتقال اندیشه و فرهنگ صحیح پرداخته و بدون تحریک روحیه عناد و لجاجت انسان ها ،القای معانی و مفاهیم والای تربیتی را به آن هادر قالب داستان امکان پذیری نماید لذا این رساله در صدد است آثار تربیتی قصه های قرآن را با مطالعه آیات و روایات بررسی نماید وروش تحقیق توصیف،جمع آوری مطالب به شیوه متنی _کتاب خانه ای بوده ودر چهار فصل ارائه شده است. درداستان های قرآن،اهداف تربیتی،هدایتی حائز اهمیت بسیار است ،قصه ها بیان کننده وقایع و حقایقی است که در گذشته اتفاق افتاده اما پیام مداری آن ها محفوظ است و همه ی مردم می توانند شخصیت ها را شناخته واحساس کنند که صحنه های واقعی را می بینند نه حوادث ساختگی وغیر واقعی و هم چنین ویژگی های دیگر قصه های دیگر در مقام تربیتی عامل تاثیر عمیق در ذهن خواننده و جهت دهی صحیح به رفتار و عملکرداواست. علاوه بر آن رسیدن به بینش و معرفت صحیح راه دستیابی به کمال و دوری جستن از رذایل را به انسان آموزش می دهد.بنابراین می توان جلوه های معرفتی قصص قرآن را در راستای همان هدایت تشریعی و تربیت همه جانبه شناختی و اعتقادی فرد و جامعه دانست که فروع آن در اخلاق و اعمال تجلی خواهد کرد ازجمله توجه دادن انسان به عبادت و بندگی است. از شگفتی های قرآن این است که هیچ گونه تعبیر زننده و مبتذل در آن وجود ندارد بلکه با مهارت بی نظیری نمونه های عینی تربیت اخلاقی را در قالب قصه ترسیم نموده تا عبرتی جاوید باشد. کلید واژه ها:تربیت،آثار،قصه،قرآن