عنوان: نقش تلويزيون در ترويج فرهنگ ولايي
عنوان: نقش تلويزيون در ترويج فرهنگ ولايي استاد داور: جناب حجت الاسلام و المسلمين آقاي دكتر روحي محقق: فاطمه زيوري تقي پور زمستان 92 چكيده نقش تلویزیون در ترویج فرهنگ ولایی از نظر سیاسی، روانشناسی و فرهنگی و دینی قابل بررسی میباشد و در این تحقیق سعی شده از منظر دینی، اجتماعی بررسی شود. ولایت دارای معانی گوناگون و تعاریف مختلفی است که در این پژوهش معنای حکومت آن مد نظر میباشد. ولایت دارای مراتب مختلفی است که از خداوند که خالق همهی موجودات است، شروع شده و در زمان غیبت امام معصوم به شخص فقیه، جامع الشرایط اختصاص مییابد که وظیفهی مردم پیروی از ایشان میباشد. تلویزیون از قرن نوزدهم اختراع و به مرور، در بین جوامع –هم چنین ایران- گسترش یافته به گونهای که در حال حاضر عضوی از اعضای خانواده محسوب میشود. بنابراین بیشترین مخاطب را داشته و تأثیر بسزایی در فرهنگ مردم گذاشته به گونهای که حتی الگوهای دینی خود را نیز از این رسانه برداشت میکنند. یکی از وسایل مناسب برای ترویج فرهنگ ولایی، تلویزیون است که با شیوههای تبلیغی مطلوبی هم چون، اسطورهسازی، جذاب کردن موضوع تبلیغ، استفاده از تبلیغات غیرمستقیم، تقویت اطلاعات مردم با استفاده از اخبار موجب تحقق این ارزش والای انسانی میشود. این شیوهها برگرفته از شیوههای تبلیغی قرآن هم چون تشویق در کنار هشدار، بیدارسازی عقل و فطرت، استفاده از تمثیل و بهرهگیری از برهان واستدلال می باشد و هم چنین پیامبرعظیم الشان که در طول زندگی با برکتشان (چه قبل از بعثت و چه بعد آن با استفاده از افراد کارآزموده و آگاه به شرایع دینی و تبلیغات تدریجی) از این روشها برای جذب مردم به سوی حق و عدالت استفاده مینمودند. تلویزیون علاوه بر تأثیر در روابط اجتماعی افراد از جمله ترویج مد، رقابت در انتقال ارزشها و … باعث اثرگذاری بر فرهنگ دینی مردم و تغییر عقاید دینی آن ها نیز میشود. یک رسانهی دینی باید دارای برنامههایی حق محور، واقعیت گرا و … باشد که موجب دفاع از ارزشهای اسلامی-ولایی شود. بنابراین نیاز است که دولت بیشترین توجه را به پخش برنامههای تلویزیون داشته باشند. این تحقیق به صورت توصیفی-تحلیلی بوده و جمع آوری مطالب آن کتابخانهای و متنی است. کلیدواژهها: ولایت، تبلیغ، فرهنگ، نقش، تلویزیون، ترویج
استاد راهنما: سركار خانم مصطفوي