حضور طلاب و متدینین در فضای مجازی، مانع ترویج محتوای مخرب و ناسالم در این عرصه خواهد شد
توجه…………………………………..نظر دهید……………………………………….
روحالله مؤمننسب، معاون مرکز فضایمجازی بسیج کشور، با اشاره به پیشرفت ابزارهای انتشار محتوا در عصر حاضر، اظهار داشت: این تغییرات و پیشرفتها، روشهای مطالعه در جامعه را دچار تحول و تغییر کرده است.
وی به تبیین رابطه ابزار انتقال محتوا با آسیبهای اجتماعی پرداخت و افزود: به دلیل تغییر جنس ابراز انتقال پیام، آسیبها نیز به دنبال آن تغییر کرده است، اگر دیروز نگرانی جامعه این بود که کودکان، نوجوانان و جوانان، کتابهای نامناسب بخوانند، امروزه باید مراقب این باشیم که «سونامی محتواهای مخرّب»، افراد آسیبپذیر را با خود نبرد!
این کارشناس رسانه و فضای مجازی با بیان اینکه در جامعه امروز، کمتر از کتاب چاپی استفاده میشود، گفت: در عصـر حاضــر، از رسـانــههـای جدیـد همچـون “تلفـن همراه” و “اینترنت” استفاده بیشتری میشود. اگـر از جامعـه، تحقیقاتی به عمـل آیـد، متوجـه ارتبــاط بیشتـر افراد با تلفن همراه میشویـم؛ بنابرایــن افراد جامعه، از ابزار جدید همچون تلفن همراه، بیشتر از ابزار سنتی کتاب تأثیر میگیرند.
وی ادامه داد: همانگونه که در نشر کتاب، نیاز به چاپخانه داخلی است، در فضایمجازی نیز نیاز به بستر انتشار محتوا احساس میشود. اگر در داخل کشور، بستر انتشار محتوای کتاب و فضایمجازی وجود نداشته باشد، سبب کاهش تأثیرگذاری مطالب مفید میشود.
مؤمننسب، تشکیل شبکههای اجتماعی داخلی را ضروری دانست و ابراز داشت: اگر شبکههای اجتماعی مبتنی بر باورهای جامعه تشکیل شود، طبیعتاً مزیت را به محتواهای مناسب میدهد و سبب جلوگیری از انتشار محتوای نامناسب میشود و آسیبهای آن، به شکل قابلتوجهای کاهش مییابد.
عضو سابق دبیرخانه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، با اشاره به لزوم آگاهیبخشی در فضایمجازی، بیان داشت: در کنار فرهنـگســازی استفاده از فضــایمجــازی، مسئولان قضایی و دولت وظیفه دارند کـاربــران را از تیررس محتــواهـای نـامناســب دور کنند. اگر ایـن آزادی، از منتشرکنندگان محتــواهـــای نـامناسـب گرفته شود، سبب آزادی جامعه و رشد محتوای مناسب و مفید خواهد شد.
معاون فناوری اطلاعات و رسانههای نوین مرکز فضایمجازی بسیج کشور، ضمن اشاره به ضعف انتشارات دینی در کشور، تصریح کرد: مهمترین مشکل در توزیع محتوای دینی، همگامنبودن مجموعههای منتشرکننده با جامعه است. در واقع، جامعه از این مجموعهها جلوتر است. به عنوان مثال، امروزه بستر انتشار محتوا، فضایمجازی است اما همچنان دستگاهها و نهادهای مسؤول، تنها به دنبال فضای مکتوب هستند.
عضو مرکزی جبهه انقلاب اسلامی در فضایمجازی، با اشاره به اهمیت استفاده از ابزارهای جدید در عرصه تبلیغ دینی خاطرنشان کرد: مبلّغان، در کنار سخنرانی در مکانهای محدود، میتوانند با استفاده از ابزارهای جدید، پیام خود را با تأثیرگذاری بیشتر و به صورت گسترده، به گوش جامعه و حتی فراتر از مرزها برسانند.
این کارشناس فضایمجازی، با بیان اینکه اگر خواستار انتقال پیام دینی در جهت تعالی جامعه هستیم، باید بسترسازی شود، اظهار داشت: استراتژی ابزارها و شبکههای اجتماعی غرب این است که اگر اتفاق کوچکی در جهت منافع غرب و صهیونیسم در دنیا رخ دهد، به صورت گسترده انتشار پیدا کند اما اگر میلیونها اتفاق بیفتد و متناسب با سیاستهای شیطانی آنها نباشد، کسی از آن مطلع نشود؛ این بسترسازی غرب، برای منافع خودش است که در این شبکههای به ظاهر آزاد و به اصطلاح اجتماعی نیز به این استراتژی رسانهای، قویاً عمل میشود.
معاون سابق مرکز رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اگر حوزههای علمیه، مبلّغان و دستگاههای دینی، به فکر تولید ابزار انتشار در فضایمجازی؛ همچون طراحی و راهاندازی شبکههای اجتماعی متناسب با فرهنگ و باورهای جامعه باشند و افرادی را برای امر برنامهنویسی و ایجاد شبکههای اجتماعی تربیت کنند، نتیجه آن، انتشار گسترده پیام صحیح و محدودکردن و از بینبردن پیام نامناسب است.
مؤمننسب، در ادامه با ارائه راهکارهایی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی و آگاهی بخشی، اظهار داشت: مجموعههای دینی در بحث تولید محتوا و متون، باید الزامات فضای فعلی جامعه را در نظر بگیرند. این، بدان معنا نیست که کتاب منتشر نشود، اما باید توجه داشت که جامعه امروز، بیشتر به دنبال مطالب خلاصه و مختصر است؛ بنابراین نیاز است که بخشهای جذاب کتابها، به صورت پویانمایی، کلیپ، فیلم و دیگر ابزارها تغییر شکل داده و به مردم انتقال پیدا کند و بازنشر باید متناسب با بستر انتشار باشد.
وی ادامه داد: مراکز علمی و حوزههای علمیه باید علاوه بر تولید محتوا، به فکر کارهای نظری نیز باشند. بعضی از کارهایی که در فضای حقیقی، منکر به حساب میآید، متأسفانه در فضایمجازی تبدیل به معروف شده است؛ بنابراین باید مسؤولان دینی و فرهنگی، معروف و منکر و هویت اسلامی را در فضایمجازی بازتعریف کنند و فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر، به معنای بیتفاوتنبودن در برابر مشاهده خیر و شر را نیز در فضایمجازی نهادینه کنند.
معاون مرکز فضایمجازی بسیج کشور در پایان گفتگوی خود، خاطرنشان کرد: تولید محتوای خلاصه و هدفمند، توزیع مناسب محتوا و بسترسازی در فضاهای حقیقی و مجازی، موجب افزایش مطالعه و آگاهی مخاطبین خواهد شد.