به مناسبت هفته پژوهش: نشست تخصصی با سرکار خانم احمدی پژوهشگر حوزه و دانشگاه
به مناسبت هفته پژوهش، نشست تخصصی با سرکار خانم احمدی استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه برگزار شد. ایشان در ابتدا ضمن بیان یکی از حکمت های نهج البلاغه به گذر سریع عمر و ایام طلبگی اشاره کرده و سپس به تبیین اهمیت توجه به نهج البلاغه و صحیفه سجادیه پرداختند . خانم احمدی از طلاب خواستند تا در طول سال های طلبگی این دو اثر ارزشمند را همیشه مورد توجه و تحقیق قرار دهند. ایشان همچنین موضوعات مختلف صحیفه سجادیه از جمله انسان شناسی، نبوت، فرشتگان و عوالم آن ها، اوصاف مومنان، مناسبات انسان با خدا، اقسام دعا و… را اشاره کرده و ویژگی های معجم صحیفه سجادیه را که از آثار علمی ایشان است، به طلاب معرفی کردند.
در پایان مراسم با اهدای هدایایی ارزنده از پژوهشگران و فعالان عرصه پژوهش تقدیر و تشکر به عمل آمد.
کتاب خوانی از دیدگاه رهبر انقلاب
امروز کتاب خوانی و علم آموزی نه تنها یک وظیفه ملی، که یک واجب دینی است. از همه بیشتر، جوانان و نوجوانان باید احساس وظیفه کنند، اگر چه آن گاه که انس با کتاب رواج یابد، کتابخوانی نه یک تکلیف، که یک کار شیرین و یک نیاز تعلل ناپذیر و یک وسیله برای آراستن شخصیت خودش تلقی خواهد شد، و نه تنها جوانان، که همه نسلها و قشرها به دلخواه و شوق بدان رو خواهند آورد.
«امام خامنه ای»
روش ها و تکنيک هاي مطالعه
1- خواندن بدون نوشتن: اين روش مطالعه نادرست است. مطالعه فرآيندي فعال و پويا است و براي نيل به اين هدف بايد از تمام حواس خود براي درک صحيح مطالب استفاده کرد.
2- خط کشيدن زير نکات مهم: اين روش شايد نسبت به روش قبلي بهتر باشد ولي روش کاملي براي مطالعه نيست چرا که در اين روش، بعضي افراد به جاي آنکه تمرکز و توجه بر روي يادگيري و درک مطالب داشته باشند ذهنشان معطوف به خط کشيدن روي نکات مهم مي شود.
3- حاشيه نويسي: اين روش نسبت به دو روش قبلي بهتر است ولي مي تواند براي يادگيري مطالبي که از اهميت چنداني برخوردار نيستند مورد استفاده قرار گيرد.
4- خلاصه نويسي: در اين روش دانش آموز مطالب را مي خوانيد و آنچه را درک کرده است بصورت خلاصه بر روي دفتري يادداشت مي کنيد که اين روش براي مطالعه مناسب است و از روشهاي قبلي بهتر است.
5- کليدبرداري: کليدبرداري روشي بسيار مناسب براي خواندن و نوشتن نکات مهم است. در اين روش دانش آموز پس از درک مطلب، بصورت کليدي نکات مهم را يادداشت مي کند و در واقع کلمه کليدي، کوتاهترين و راحت ترين و بهترين و پرمعني ترين کلمه اي است که با ديدن آن، مفهوم جمله تداعي شده و به خاطر آورده مي شود.
6- خلاقيت و طرح شبکه اي مغز: اين روش بهترين شيوه براي يادگيري خصوصاً فراگيري مطالب درسي است. در اين روش دانش آموز مطالب را مي خواند، پس از درک حقيقي آنها نکات مهم را به زبان خود( و نه بصورت جملات کتابي ) و بصورت کليدي يادداشت مي کند و سپس کلمات کليدي را بر روي طرح شبکه اي مغز مي نويسد (در واقع نوشته هاي خود را به بهترين شکل ممکن سازماندهي کرده و نکات اصلي و فرعي را مشخص مي کند) تا در دفعات بعد به جاي دوباره خواني کتاب، فقط به طرح شبکه اي توليد شده مراجعه کرده و با ديدن کلمات کليدي نوشته شده بر روي طرح شبکه اي مغز آنها را خيلي سريع مرور کند. اين روش درصد موفقيت تحصيلي دانش آموزان را تا حدود بسيار زيادي افزايش مي دهد و درس خواندن را بسيار آسان مي کند و بازده مطالب را افزايش مي دهد.
مسابقه بهترین جمله درباره کتاب
به مناسبت هفته پژوهش مسابقه بهترین جمله درباره کتاب و بهترین پیشنهاد برای افزایش مطالعه غیر درسی طلاب برگزار گردید.
تقدیر از کتابدار و کتابخوان برتر به مناسبت هفته کتاب
به مناسبت هفته کتاب از کتابدار و کتابخوان برتر تجلیل به عمل آمد.
تهیه و توزیع بروشور به مناسبت هفته کتاب
به مناسبت هفته کتاب کار تهیه و توزیع بروشور به کمک طلاب حوزه انجام گردید.
این بروش شامل مواردی از قبیل معرفی کتاب، سخنان بزرگان درباره کتاب،
چرا کتاب نمی خوانیم، دلنوشته و … می باشد.
نشستی با اهل کتاب
به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی نشست پژوهشی در مدرسه علمیه امام حسن مجتبی علیه السلام با حضور سرکار خانم آباد نویسنده کتاب من زنده ام برگزار گردید. در این نشست خانم آباد به مباحثی از قبیل اهمیت کلمه و کتاب ، جایگاه مهم قرآن کریم به عنوان مهمترین کتاب زندگی ما، نویسندگی و رسالت انتقال عقاید و ارزش ها به نسل بعد پرداختند. در پایان ایشان ضمن بازگویی خاطره ای از دوران اسارت، توفیق روز افزون برای طلاب حاضر در جمع را از خداوند منان خواستار شدند.
برگزاری کارگاه استفاده از نرم افزارهای اسلامی نور
واحد پژوهش مدرسه علمیه امام حسن مجتبی (ع) به مناسبت هفته پژوهش کارگاه استفاده ا ز نرم افزارهای اسلامی نور را برای طلاب سطح دو و سه برگزارکرد.
در این کارگاه به معرفی موسسه نور و نرم افزارها یی که این موسسه منشر کرده پرداخته شد و د رادامه به صورت عملی نحوه کارکردن با نرم افزار جامع التفاسیر به طلاب آموزش داده شد.