برگزاری جلسه دفاعیه تحقیق پایانی در مدرسه امام حسن مجتبی علیه السلام
روز سه شنبه 25 اردیبهشت، جلسه دفاعیه تحقیق پایانی پنج نفر از طلاب سطح دو با حضور استاد داور سرکار خانم شاکری و اساتید راهنما و طلاب در مدرسه امام حسن مجتبی علیه السلام برگزار شد.
کرسی آزاد اندیشی با موضوع ضرورت مشاوره قبل از ازدواج
به گزارش واحد پژوهش حوزه علمیه امام حسن مجتبی علیه السلام، کرسی آزاد اندیشی به مناسبت هفته پژوهش با موضوع ضرورت مشاوره قبل از ازدواج در تاریخ 27 آذر با حضور طلاب برگزار شد. در این کرسی که به مدت دو ساعت برگزار گردید سرکار خانم ها: گودرزی، لطیفی، رنگرز و صفری به عنوان مشاور و کارشناس مسائل خانواده به سوالات طلاب پاسخ دادند. از جمله مباحث مطرح شده می توان به آسیب های عدم مشاوره قبل از ازدواج، ضرورت و فواید مشاوره، هدف از ازدواج و … اشاره کرد.
به مناسبت هفته پژوهش: نشست تخصصی با سرکار خانم احمدی پژوهشگر حوزه و دانشگاه
به مناسبت هفته پژوهش، نشست تخصصی با سرکار خانم احمدی استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه برگزار شد. ایشان در ابتدا ضمن بیان یکی از حکمت های نهج البلاغه به گذر سریع عمر و ایام طلبگی اشاره کرده و سپس به تبیین اهمیت توجه به نهج البلاغه و صحیفه سجادیه پرداختند . خانم احمدی از طلاب خواستند تا در طول سال های طلبگی این دو اثر ارزشمند را همیشه مورد توجه و تحقیق قرار دهند. ایشان همچنین موضوعات مختلف صحیفه سجادیه از جمله انسان شناسی، نبوت، فرشتگان و عوالم آن ها، اوصاف مومنان، مناسبات انسان با خدا، اقسام دعا و… را اشاره کرده و ویژگی های معجم صحیفه سجادیه را که از آثار علمی ایشان است، به طلاب معرفی کردند.
در پایان مراسم با اهدای هدایایی ارزنده از پژوهشگران و فعالان عرصه پژوهش تقدیر و تشکر به عمل آمد.
معرفی کتاب من زنده ام
«من زندهام» روایت دختری 17 ساله است که بعدها نماینده مردم تهران در شورای شهر شد. دختری از دیار آبادان که در خانواده پر جمعیت « آباد» به دنیا آمد و نامش را به خاطر نذری که مادربزرگش در هنگام تولدش کرده بود، «معصومه» گذاشتند. معصومه آباد، راوی کتاب من زندهام یکی از نیروهای جوان هلال احمر بوده که بعد از وقوع انقلاب اسلامی به عنوان نماینده فرماندار در هلال احمر در یکی از یتیم خانههای شهرش مشغول به کار میشود و در زمان آغاز حملات هوایی رژیم بعث به شهر آبادان مجبور به انتقال کودکان به شیراز شده و در راه برگشت و در همان روزهای ابتدایی جنگ به اسارت درمیآید. او که به همراه سه زن دیگر بیش از چهل ماه در اسارتگاه رژیم بعث محبوس بودهاند، بعد از آزادی و بازگشت به وطن در تشرفش به حج تصمیم میگیرد که برای حفظ میراث گرانبهای هشت سال دفاع مقدس دست به قلم شود و نتیجه کار او کتابی 550 صفحهای است که در هشت فصل خود روایت روزهای زندگیش از کودکی تا زمان آزادیش از اسارت را جای داده است.
امام خامنه ای در تقریظشان بر این کتاب نوشتند: «کتاب را با احساس دوگانه اندوه و افتخار و گاه از پشت پردهی اشک، خواندم… این نیز از نوشتههائی است که ترجمهاش لازم است».
کتاب خوانی از دیدگاه رهبر انقلاب
امروز کتاب خوانی و علم آموزی نه تنها یک وظیفه ملی، که یک واجب دینی است. از همه بیشتر، جوانان و نوجوانان باید احساس وظیفه کنند، اگر چه آن گاه که انس با کتاب رواج یابد، کتابخوانی نه یک تکلیف، که یک کار شیرین و یک نیاز تعلل ناپذیر و یک وسیله برای آراستن شخصیت خودش تلقی خواهد شد، و نه تنها جوانان، که همه نسلها و قشرها به دلخواه و شوق بدان رو خواهند آورد.
«امام خامنه ای»
روش ها و تکنيک هاي مطالعه
1- خواندن بدون نوشتن: اين روش مطالعه نادرست است. مطالعه فرآيندي فعال و پويا است و براي نيل به اين هدف بايد از تمام حواس خود براي درک صحيح مطالب استفاده کرد.
2- خط کشيدن زير نکات مهم: اين روش شايد نسبت به روش قبلي بهتر باشد ولي روش کاملي براي مطالعه نيست چرا که در اين روش، بعضي افراد به جاي آنکه تمرکز و توجه بر روي يادگيري و درک مطالب داشته باشند ذهنشان معطوف به خط کشيدن روي نکات مهم مي شود.
3- حاشيه نويسي: اين روش نسبت به دو روش قبلي بهتر است ولي مي تواند براي يادگيري مطالبي که از اهميت چنداني برخوردار نيستند مورد استفاده قرار گيرد.
4- خلاصه نويسي: در اين روش دانش آموز مطالب را مي خوانيد و آنچه را درک کرده است بصورت خلاصه بر روي دفتري يادداشت مي کنيد که اين روش براي مطالعه مناسب است و از روشهاي قبلي بهتر است.
5- کليدبرداري: کليدبرداري روشي بسيار مناسب براي خواندن و نوشتن نکات مهم است. در اين روش دانش آموز پس از درک مطلب، بصورت کليدي نکات مهم را يادداشت مي کند و در واقع کلمه کليدي، کوتاهترين و راحت ترين و بهترين و پرمعني ترين کلمه اي است که با ديدن آن، مفهوم جمله تداعي شده و به خاطر آورده مي شود.
6- خلاقيت و طرح شبکه اي مغز: اين روش بهترين شيوه براي يادگيري خصوصاً فراگيري مطالب درسي است. در اين روش دانش آموز مطالب را مي خواند، پس از درک حقيقي آنها نکات مهم را به زبان خود( و نه بصورت جملات کتابي ) و بصورت کليدي يادداشت مي کند و سپس کلمات کليدي را بر روي طرح شبکه اي مغز مي نويسد (در واقع نوشته هاي خود را به بهترين شکل ممکن سازماندهي کرده و نکات اصلي و فرعي را مشخص مي کند) تا در دفعات بعد به جاي دوباره خواني کتاب، فقط به طرح شبکه اي توليد شده مراجعه کرده و با ديدن کلمات کليدي نوشته شده بر روي طرح شبکه اي مغز آنها را خيلي سريع مرور کند. اين روش درصد موفقيت تحصيلي دانش آموزان را تا حدود بسيار زيادي افزايش مي دهد و درس خواندن را بسيار آسان مي کند و بازده مطالب را افزايش مي دهد.
مسابقه بهترین جمله درباره کتاب
به مناسبت هفته پژوهش مسابقه بهترین جمله درباره کتاب و بهترین پیشنهاد برای افزایش مطالعه غیر درسی طلاب برگزار گردید.
تقدیر از کتابدار و کتابخوان برتر به مناسبت هفته کتاب
به مناسبت هفته کتاب از کتابدار و کتابخوان برتر تجلیل به عمل آمد.